mandag den 16. september 2013

En dag i Aimier Beite Kindergarten - Engelsklærer version

Et par uger er gået, og vi er faldet lidt ind i hverdagens trummerum. Eftersom vi selv har fået mere overblik over dagligdagen kan vi nu give Jer et bud på en ganske almindelig dag i Aimier Beite Kindergarten. 
Hvis I vil se flere billeder fra børnehaven og resten af vores kinesiske tilværelse er der også råd for det. Det er bare at gå lidt på opdagelse på denne hjemmeside:
http://www.flickr.com/photos/101123045@N04/collections/72157637439817536/

Morgenmad
Vi tager af sted til børnehaven på tom mave hver morgen omkring kl. halv otte. Efter gode ti minutters gang i lummer morgenluft og heftig morgentrafik kan vi registrere vores ankomst med et fingeraftryk. Herefter henter vi vores blomstrede spiseskåle på engelsk-lærer-kontoret og begiver os ned til kantinen for at hente dagens vigtigste måltid. Udover at være det vigtigste er det også det varmeste, og vi erfarer oftest, at vi langt fra har afsat tid nok til at nedkøle den store skål med smagløs grød eller den varme mælk. Morgenmaden består derudover også af æg (hønseæg eller små fugleæg) og nogle fedtede brød indeholdende kød eller noget sødt snask. Morgenmaden er ret neutral, da børnene skal kunne spise det. Næringen skulle til gengæld være helt i orden, da menuen er udarbejdet af selveste skolesygeplejersken.

Vandet risengrød med klistret brød og tekogte æg er fin morgenmad
for både børnehavebørnene og de danske lærere.

Ansigterne udadtil
Klokken otte suser vi ud til børnehavens indgang, hvor vores opgave lyder på at sige ”Good morniiiiing” til de mange børn der - friske som trætte, glade som grædende - strømmer ind ad dørene med deres forældre ved hånden. Denne morgenaktivitet kommer sig af, at vores tilstedeværelse giver børnehaven et internationalt twist og dermed et godt og prestigefyldt omdømme. Desuden medfører det tilfredse forældre, som føler, at de får noget for deres penge. Mens børnene drøner videre til det daglige lægetjek hos skolesygeplejersken diskuterer vi ivrigt, hvorvidt de pågældende børn hører til den ene eller den anden klasse/aldersgruppe. Det er stadig lidt svært at skelne mellem dem. Derudover nyder vi lyden af den daglige trafikprop lige foran børnehaven, som primært forårsages af forældrenes store fine biler der alle skal holde midt på gaden -så tæt på børnehaveindgangen som muligt.
børnehavens indgangsportal -udenfor afhentningstiderne
Morgenundervisning
Efter 20 minutter med store smil og morgenfriske hilsner render vi tilbage på kontoret efter flashcards og andre geniale undervisningsmaterialer, hvorefter vi tager til dagens første lektion. 
Om morgenen underviser jeg LeLe Class, DouDou Class og Miao Miao Class, som er hold bestående af 15-20 børn i på 4 år, samt Baby Class 1 og Baby Class 2, som er hold bestående af 10-15 børn på to år. Louis underviser Angel Class 1, Angel Class 2 og Angel Class 3, som er hold bestående af ca. 15 børn på tre år.  
Hver klasse har én engelsktime à 20 minutter hver morgen. De 20 minutter går med at lege, synge og terpe gloser med flashcards - i det omfang det er muligt med børn på 2-4. Vi må hele tiden tage det lidt som det kommer, fordi skemaer og børn spiller ret dårligt sammen. Sommetider græder de, sommetider spiser de, og sommetider er de bare ikke lige der, hvor de burde være - men vi lader bare undervisningen foregå på deres præmisser. Børnene er sjove at arbejde med, da de er ret entusiastiske og gerne vil lære. Desuden er man sjældent i tvivl om, hvorvidt aktiviteterne falder i god jord eller ej. Succesen kan måles i mængden af smil og grin.
DouDou Class synger en sang med  fagter om farverne

Frokost og kinesisk siesta
Klokken 11.30 serveres frokosten som er ”lidt spicy” i de kinesiske læreres øjne. I vores øjne sviger den… Vores næser løber og vores ganer brænder, men tilstrækkeligt med ris kan neutralisere chilien en smule. Herefter kan vi gå hjem til lejligheden og slappe lidt af. Som regel sover vi (et typisk punkt på en hårdtarbejdende kinesers dagordenen, som vi har taget til os). Ellers kan pausen fint bruges til at finpudse eftermiddagens undervisning, gå en tur i parken eller slappe lidt af med en film.

Frokosten er altid en kende stærk, men den krydrede tofu, grønsagerne og kødklumperne kan dulmes med smagløse hvide ris. Læg mærke især til den saftige, æbleformede pære, der udgør dagens frugt.


Eftermiddagsundervisning
Når vi kommer tilbage til børnehaven kl. 14.30 er der ikke længe til eftermiddagsundervisningen afholdes. Vi har hver 2 lektioner à 30 minutter. Louis underviser Transitional 1 og Transitional 2, som er hold af knap 40 børn på 5 år. Jeg underviser Special Interest 1, som er et hold af 5 børn på 3 år, samt Special Interest 2, som er et hold af 14 børn på 4-5 år.

Transitional 2 lærer om de 4 årstider - Louis har rekvisitterne i orden

Aftensmad

Klokken 16.20 kan vi afhente vores aftensmad hos en flok glade og samtaleivrige kantinefolk, hvis spørgsmål vi besvarer med store undskyldende smil. Aftensmaden er ligesom morgenmaden meget neutral og harmløs. Klokken 17.00 markerer vi vores afgang fra børnehaven med endnu et velplaceret fingeraftryk og vader trætte hjem til lejligheden efter en dejlig dag med masser af glade børn.
Et par energiske unger får øje på os gennem vinduerne til vores kontor

Ingen kommentarer:

Send en kommentar